Sunday, October 24, 2010

CAMPING

Salah satu aktiviti pasukan unit berniform adalah perkhemahan. Tujuan utama perkhemahan diadakan untuk mengetahui tahap aplikasi seseorang murid tentang apa yang dipelajari secara teori dan dipraktikkan semasa perkhemahan. Ia juga dapat melatih seseorang itu berdisplin, daya tahan diri, kerjasama dan kreativiti murid.
Sehubungan itu pada 22-24 Oktober 2010, satu perkhemahan unit beruniform SKSL telah diadakan di Asli Advanture Base Camp, Lopoh, Pomson. Seramai 40 orang murid dari pelbagai unit uniform seperti Pengakap, PBSM, TKRS, Puteri Islam dan Tunas Puteri telah terlibat dengan perkhemahan ini. Aktiviti 3hari 2 malam ini dikelolakan oleh penyelaras unit uniform SKSL, En. Zalinor bin Zainuddin juga guru pengakap.
Pelbagai aktiviti dijalankan sepanjang tempoh tersebut. Aktiviti yang dijalankan diawasi oleh En. AidiYusof ( Kem Komanden ) dengan bantuan beberapa fasilitator. Antara aktiviti: berjalan malam, rentas hutan, ikhtiar hidup, harta karun, pertolongan cemas, aktiviti di air, kawad kaki, simpulan/ikatan dan kebudayaan. Pada malam terakhir juga diadakan 'BBQ' yang ditaja sepenuhnya oleh GPK Kokurikulum iaitu Tn. Hj. Nazeri.
Kegembiraan dan kepuasan jelas terpancar di wajah setiap peserta walaupun melalui tempoh 3 hari yang 'memeritkan' dengan jerit tengking fasilitator. Terima kasih juga kepada guru yang terlibat menjayakan perkhemahan ini hingga jayanya. Juga tidak lupa kepada sukarelawan yang membantu dalam semua aspek.

No comments:

Post a Comment