Friday, October 9, 2009

PROJEK TOPI KELEDAR

Jabatan Keselamatan Jalan Raya ( JKJR ) telah menjalankan satu kempen pemakaian topi keledar kanak-kanak bagi pelajar sekolah rendah yang membonceng motosikal dan berbasikal ke sekolah di Hulu Langat bertempat di SK. Sungai Lui pada 08.10.09.
Projek ini ditaja oleh Exxon Mobil dan pihak RSMC. Sekolah yang terlibat dalam program ini ialah SK. Sungai Lui, SK. Dusun Tua, SK. Lubok Kelubi dan SK. Tun Abdul Aziz Majid.
Majlis ini dirasmikan oleh En. Shahipul bin Sulaiman( Pen. Pengarah JKJR). Hadir sama dalam majlis tersebut ialah En. Zulkifli dari PPDHL, Pn. Zuraidah ( GB SKLK ) dan guru pengiring dari sekolah yang terlibat.
Berkonsepkan 'melentur buluh biarlah dari rebungnya' kempen keselamatan jalan raya ini tidak lain hanya untuk meminimumkan kemalangan bersesuaian dengan Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2006-2010 dan wawasan Sifar Kematian sebagai dasar jangka panjang.
Pendedahan awal kepada pelajar sekolah rendah terutamanya di kawasan luar bandar berhubung kepentingan memakai topi keledar amat perlu. Dalam kunjungan ini beberapa tips dan panduan telah dijelaskan kepada murid yang terlibat.
Pihak ExxonMobil juga bermurah hati telah menyumbangkan 300 topi keledar kepada kanak-kanak yang terlibat. Peserta juga diberi makan percuma satu set ayam goreng (KFC) serta minuman percuma MILO.
Terima kasih juga kepada guru SKSL yang bertungkus lumus menyediakan tempat serta bantuan semasa program ini berjalan. Komitmen anda semua amat dihargai.


Akhir sekali penulis berpesan Fikir dahulu sebelum buat. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada guna. Ingatlah Orang Tersayang. Pakailah topi keledar. "Klik". Anda Mampu Mengubahnya. Pandu, Tunggang dan Jalan dengan Selamat. Berhati-hati di jalan raya. Malang tidak berbau. Allah Melihat apa yang anda lakukan.

No comments:

Post a Comment