Saturday, October 10, 2009

MAJLIS KHATAM QURAN

Al-Quran adalah kitab terakhir yang diturunkan oleh Allah sebagai panduan hidup yang lengkap untuk manusia dalam semua aspek. Selain menjadi pedoman untuk kebahagiaan hidup di akhirat, al-Quran juga mengandungi pelbagai khazanah ilmu yang diperlukan oleh manusia untuk memakmurkan alam ini. Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud sesiapa yang mahukan ilmu, maka dia hendaklah mengkaji al-Quran.
SKSL telah mengadakan majlis khatam quran dan penutup bulan panitia Pendidikan Islam. Kedua-dua program tersebut dijalankan pada bulan Ramadhan yang lalu dan Jumaat ( 09.10.09) adalah kemuncaknya. Majlis tersebut telah dimulakan dengan bacaan doa yang dipimpin oleh Ustaz Abdul Hakim, bacaan al-Quran oleh En. Ahmad Yusri ( Qari IP Teknik KL ) dan ucapan Pn. Selamah ( GB SKSL ). Majlis khatam dibimbingi oleh KP Pendidikan Islam ( Pn. Che Gayah) dan diakhiri dengan penyampaian hadiah kepada peserta khatam juga penyampaian hadiah kepada pemenang aktiviti bulan Panitia.
Seramai 180 orang murid termasuk guru telah menyertai tadarus al-quran pada bulan Ramadhan tersebut. Mereka dipecahkan kepada kumpulan kecil serta mesti membaca surah-surah yang ditetapkan dengan bimbingan guru yang ditetapkan.
Sepanjang bulan panitia juga dilaksanakan pada bulan al-mubarak itu pelbagai aktiviti dijalankan antaranya, ejaan jawi, tulisan khat, mewarna, bacaan bingkisan ramadhan setiap pagi, tazkirah Jumaat, buku skrap, menghafaz doa harian, amalan nilai-nilai murni dan lain-lain lagi.
Pihak Panitia Pendidikan Islam merakamkan ucapan terima kasih kepada semua guru dan kakitangan yang terlibat secara langsung atau tidak langsung bagi menjayakan program sebegini. Siapalah kami tanpa anda semua. Bulat air kerana pembentung, sepakat manusia kerana maufakat. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama cicah. Semoga keakraban dan sepasukan ini diteruskan dalam semua program. Segala kekurangan dan kelemahan pihak panitia Pendidikan Islam ingin memohon maaf dan akan perbaiki lagi pada tahun depan. Insya Allah. Wallahu a'lam...

1 comment:

  1. sesungguhnya saya bukan dari IPIK. walaupun bersetentang, tetap tidak sama. Huhuhuhuu

    ReplyDelete