Wednesday, October 21, 2009

BANJIR LAGI

20 Oktober 2009 (Selasa), hujan yang turun dengan lebatnya sejak jam 6.30 petang hingga ke malam lbh kurang jam 9.30 malam telah menyebabkan air sungai melimpah seterusnya banjir. Banjir mula melanda dari kawasan perkelahan Sg. Chongkak dan ke hilir. Begitu juga dengan rumah warga kerja SKSL ( Kak Lela ) di Kg Tanjung Kg Jawa turut terkena bencana alam ini. Air sungai telah melimpah keluar dengan pantas sekali.

Penulis juga sempat mengharungi banjir beberapa tempat banjir terutamanya di Batu 18. Kali ini banjir yang dipenuhi lumpur telah menyebabkan beberapa rumah penduduk yang berhampiran sungai menjadi mangsa. Pada pendapat penulis banjir lumpur ini adalah disebabkan kerja-kerja pembinaan saluran palung air dari Pahang ke Selangor berhampiran Sg. Chongkak. Keadaan sungai yang tidak cukup lebar juga menyebabkan air limpahan ini keluar dari acuannya. Tidak dinafikan juga perbuatan manusia yang kurang menghargai sungai.

Ingatan kepada semua, ini adalah sebahagian dari dugaan dan ujian Allah kepada hambanya. Jika dibandingkan dengan negara luar seperti Filiphina yang diancam ribut Katrina dan Parma baru-baru ini, kita masih bernasib baik. Oleh itu ingatlah ujian dan dugaan Allah akan datang pada bila-bila masa sahaja. Sediakan bekalan amalan secukupnya sebelum ujian yang lebih besar lagi (kiamat).

*Maaf gambar banjir tidak dapat disertakan. Tengoklah surat khabar.

No comments:

Post a Comment