Thursday, October 8, 2009

HARI KANAK-KANAK

Saban tahun Hari Kanak-Kanak disambut untuk meraikan kanak-kanak di mana jua berada terutamanya di sekolah. Perayaan ini disambut di seantero dunia bagi menghargai dan mengiktiraf penglibatan kanak-kanak.
Tidak ketinggalan SKSL juga meraikan hari kanak-kanak peringkat sekolah pada 08.10.09 ( Khamis ). Majlis sambutan ini bermula pada jam 8.00 pagi dan berakhir pada jam 9.30 pagi. Aktiviti sambutan terpaksa dikurangkan kerana pada hari yang sama diadakan kempen keselamatan jalan raya.
Pengacara majlis (En. Zalinor & Pn. Hashimah) mengendalikan majlis yang dimulakan dengan bacaan doa (Ustaz Fazly) dan ucapan perasmian oleh Tn. Hj. Md. Hosni (GPK HEM) serta kemuncak acara ialah penyampaian hadiah sebagai pengiktirafan kepada murid.
Antara kategori hadiah ialah kedatangan penuh mengikut kelas, murid prihatin setiap kelas, ketrampilan terpuji, ulat buku, PAFA terbaik, Murid Harapan, Murid Harapan (Murid Asli), Tokoh Gemilang (sukan dan Akademik) serta kelas terbersih sepanjang tahun.
Selepas rehat murid yang tidak terlibat dengan kempen keselamatan jalan raya disajikan dengan tayangan video dan semua murid diberikan ayam goreng ( KFC ).
Harapan penulis agar kita semua menyayangi semua kanak-kanak dengan memberikan hak sepatutnya kepada mereka. kita patut bersyukur kerana kita mampu menyambut perayaan sebegini berbanding dengan kanak-kanak di negara yang ditimpa musibah. Ada di antara mereka tidak mampu makan umpama mayat hidup, makan pakai apa yang ada. Dan lebih menyedihkan lagi mereka tidak tahu siapa ibu bapa mereka, ada yang didera, hidup melarat dan sebagainya.
Ya Allah, selamatkan kanak-kanak di dunia ini, jauhi mereka dari kesengsaraan dan kemelaratan hidup. Mereka ini merupakan pewaris dunia. Setiap anak yang dilahirkan adalah suci seperti kain putih, ibu bapa lah yang akan mencorakkannya.

No comments:

Post a Comment