Tuesday, November 10, 2009

KEM MEMBACA 1MALAYSIA

Membaca amalan mulia. Membaca jambatan ilmu. Kita pernah didedahkan dengan kata-kata tersebut. Bagi menyahut seruan kerajaan yang senantiasa menggalakkan masyarakat suka membaca satu program berkaitan diadakan. Tujuannya ialah untuk memupuk cintakan ilmu melalui pembacaan diterapkan kepada murid sekolah bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Pn. Selamah memukul 'Dram' sempena perasmian Kem Membaca 1Malaysia

Kem ini dikendalikan oleh penyelaras PSS iaitu Pn. Aziyana bt. Ayop dengan bantuan guru SKSL. Pelbagai aktiviti telah dijalankan sepanjang kem tersebut. Kem tersebut diadakan pada 26.10.2009 hingga 05 November 2009. Antara aktivitinya ialah 10 minit bersama buku, projek kitar semula, bercerita dan pertandingan mewarna, 9 minutes reading, sketsa lagu dan 'info hunt'.

Program ini juga salah satu projek NILAM yang diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Majlis perasmian kem tersebut telah disempurnakan oleh Guru Besar SKSL iaitu Pn. Selamah bt. Packeer Mohamed. Majlis penutup pula diadakan pada 05.11.2009 dan hadiah-hadiah kepada pemenang yang mengambil bahagian telah disampaikan oleh GPK HEM iaitu Tn. Hj. Md. Hosni bin Awang.

Akhir kalam, pelbagai program yang dilaksanakan oleh pihak sekolah mahupun kementerian adalah untuk keselesaan dan kepelbagaian proses pengajaran dan pembelajaran yang bukannya berfokuskan kepada dalam kelas sahaja. Seterusnya aktiviti ini menyokong kemenjadian murid dan membina modal insan dalam pelaksanaan PIPP.

3 comments:

  1. sangat kreatif acara mengetuk 'drum' tu. almaklumlah, mane nak cari gong kalau dah xde kn. ni sape pyn idea ni? hehehe...

    ReplyDelete