Sunday, November 22, 2009

CUTI SEKOLAH

Satu tradisi, hujung tahun murid-murid akan keriangan pabila menyambut cuti sekolah setelah 42 minggu mengadap buku. Cuti sekolah bermula 21 Nov 2009 hingga 03 Jan 2010. Namun pada musim cuti panjang ini pelbagai aktiviti telah dirancang oleh ibu bapa terutamanya seperti kem motivasi, kem smart solat, kelas komputer, percutian keluarga, kenduri kahwin, berkhatan dan macam-macam lagi aktiviti.
Cuti juga membuatkan kepala ibu bapa pening kerana kerenah anak-anak ketika di rumah. Ingat, pengawasan anak-anak penting kerana malang tidak berbau. Kepada anak-anak pula maklumkan kepada ibu bapa ke mana hendak pergi. Almaklumlah sekarang musim hujan, air sungai deras, banjir, operasi penculikan dsbnya. Bila sekolah nak buka lagi pening sebab nak kena persiapkan kelengkapan anak.
Kepada murid tahun 6 juga selamat menempuh alam sekolah menengah dan selamat datang kepada murid tahun 1 - 2010. Kepada ibu bapa yang ingin berurusan dengan sekolah bolehlah datang ke sekolah pada waktu pejabat.
Guru pula waktu cuti ada yang masih bertugas untuk menyiapkan perancangan tahun depan. Bagi guru yang diluluskan pertukaran diucapkan tahniah. Segala jasa kalian dikenang sepanjang masa. Selamat berkhidmat di tempat baru. Di mana kita bertugas sama sahaja. Yang penting kita pandai menyesuaikan diri, masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau kena ngaplah..... Yang penting diri kita sendiri. Kalau benih yang baik jatuh ke laut akan jadi pulau. Perkara yang penting ialah kerja dengan ikhlas untuk mendapat rezeki yang halal.
Kepada guru yang dapat tukar, penulis memohon kemaafan sepanjang berkhidmat bersama, kalau ada hutang tuntutlah. Kepada guru yang isi borang tukar tapi tak dapat tukar, jangan lupa tahun depan isi lagi borang. Usaha tangga kejayaan.

4 comments:

  1. Hmm, Gb dah tukar. Suke la tu..... Ops...

    ReplyDelete
  2. Mana ada suke.. tgh menangis sekarang nie.... hukk3x

    ReplyDelete
  3. Kalau nak 'bukak meja' jangan lupa invite ahli2 tongkeng.....

    ReplyDelete
  4. tgk2 dpt GB yg lg jem...hahahha

    ReplyDelete