Friday, December 18, 2009

SALAM MAAL HIJRAH


"MEMANTAP UKHUWAH MEMPERKASA UMMAH"
1431 Tahun peristiwa Hijrah Rasulullah s.a.w. dari Mekah ke Madinah masih segar dalam ingatan kita. Setiap tahun kita diperdengarkan dengan kisah tersebut.
Tersirat dalam lipatan sejarah tersebut, banyak pengajaran yang boleh diaplikasi dalam kehidupan harian dewasa ini.
Ironinya, Pengorbanan dan perjuangan menjadi tunjang kepada penghijrahan.
Pengorbanan perlu ada dalam melaksanakan sesuatu tugas terutamanya kepada para pendidik yang akan menjana modal insan pada masa depan.
Namun jika diteliti, sebelum sampai ke Madinah baginda telah membina Masjid yang menggambar pusat syiar Islam dalam semua bidang. Wajarlah kini kita mengangkatkan masjid sebagai tempat mengembangkan syiar Islam dan bukannya medan politik yang kotor.
Seterusnya Rasulullah telah mempersaudarakan Muhajjirin dan Ansar. Kesatuan dan perpaduan ini selaras dengan konsep 1Malaysia. Tanpa perpaduan negara akan porak peranda dan tidak aman lagi. Perpaduan adalah kekuatan kota, ia lebih kuat dari bom atom. Semoga perpaduan umat Islam dapat mempertahankan dan mengembangkan syiar Islam hingga ke akhir zaman.
Perpaduan ini mesti berlandaskan kepada konsep "amar makruf dan nahi munkar".
Umat Islam dalam keluarga, masyarakat, sekolah, jabatan, daerah, negeri dan seluruh dunia hendaklah berpegang kepada konsep "Hablum minallah dan Hablun minannas" barulah semua agenda dan perancangan akan berjaya. Marilah kita semua niatkan agar akan melakukan hijrah dari negatif kepada positif.
Tahniah juga kepada Dr. Yusuf al-Qardawi, Presiden Persatuan Ulama Sedunia dan Tan Sri Dr. Mohd Yusof bin Nor kerana dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah 1431.

No comments:

Post a Comment