Friday, December 4, 2009

S G M



Apa itu SGM? Standard Guru Malaysia telah dilancarkan oleh Menteri Pelajaran Malaysia yang juga TPM Malaysia sebagai usaha berterusan dalam meletakkan sistem pendidikan seiring dengan piawaian global seterusnya melahirkan modal insan berminda kelas pertama.


Untuk merealisasikan SGM guru mesti memiliki tiga aspek amalan nilai, iaitu profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kemahiran P 'n' P yang tinggi. Bila dilihat dari aspek nilai tersebut, profesionalisme keguruan memiliki 3 domain utama, diri, profesionalisme dan sosial.

Diri menggambarkan nilai guru itu sendiri seperti amanah, ikhlas, adil, daya saing dan daya tahan yang tinggi, cekap yang patut dikembangkan.

Profesion, nilai yang mesti diamalkan dengan telus seperti ketrampilan, integriti, kerja sepasukan dan proaktif.

Domain sosial, berkaitan rapat dengan masyarakat dan agen penjana modal insan seperti kemasyarakatan, patriotisme dan kecintaan kepada alam sekitar.

Penguasaan dan kemahiran ilmu yang mantap boleh meningkatkan profesion keguruan agar dapat melaksanakan tugas dengan cekap dan berkesan serta lebih kreatif dan inovatif. Ini tergolong dalam aspek kedua.

Aspek ketiga, memfokuskan kebolehan guru membuat perancangan, pelaksanaan dan penilaian berhubung kurikulum dan kokurikulum. Keberkesanan SGM ini dapat dinilai melalui pencapaian pelajar dan prestasi sekolah secara keseluruhannya yang meliputi semua bidang.

Kejayaan setiap program terletak di bahu semua guru. Ini semua saling berkait rapat dengan PIPP serta MBMMBI.

Pendek kata, bebanan kerjaya seorang guru bertambah lagi, dahlah kerja-kerja perkeranian sedia ada tak tertanggung di bahu guru. Siapa kata kerja guru ni senang? Buka mata pergi sekolah berhadapan dengan 1001 macam kerenah di sekolah, balik sekolah sambung dengan mesyuaratlah pulak. Petang nak melatih budak lagi. Malam sibuk membuat perancangan untuk esoknya. Cuti sekolah pun kena hadir sekolah jugak. Kepada pihak berkenaan tak bolehkah naikkan lagi imbuhan kepada golongan pendidik yang berada di sekolah. Taklah guru sibuk dengan MLM atau tuisyen atau menjual di pasar malam.....

Modal insan yang dipertanggungjawabkan di bahu guru.

No comments:

Post a Comment